حواستان باشد نام وبسایت را نمی توان تغییر داد باید بهترین انتخاب ما باشد روزی با ارزش ترین دارایی ما خواهد بود

انتخاب اسم سایت چه تاثیری در موفقیت یک استارت آپ دارد؟

 خصوصیات یک دامنه خوب چیست؟

نقش دامنه در موفقیت سایت چقدر تاثیرگذار است؟

تکنیک های انتخاب نام وب سایت؟

 

این سوالات، سوالات رایج و متداول تمام کسانی است که به تازگی در راستای راه اندازی کسب و کار آنلاین مشغول به کارند. ما در این مطلب قصد داریم با ارائه تکنیک های انتخاب نام وب سایت در انتخاب نام یک دامنه خاص و مرتبط با کسب و کار به شما کمک کنیم. بنابراین اگر تمایل به راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارید، خواندن این مطلب به شما بسیار کمک خواهد کرد. 

انتخاب اسم سایت اولین و مهم ترین گام در ابتدای ورود به دنیای اینترنت و کسب و کار آنلاین است. انتخاب بهترین نام دامنه از جمله حیاتی ترین و مهم ترین موضوعات در راه اندازی وب سایت آنلاین است. بنابراین باید هوشمندانه و با دقت بهترین نام دامنه متناسب با کسب و کار را برگزید. حال شاید برایتان سوال پیش آید که چرا اینقدر نام دامنه حائز اهمیت است؟

* نام دامنه تاثیر مستقیم روی بهینه سازی سئوی سایت دارد. سئو نیز مهمترین عامل در رونق کسب و کار و دیده شدن وب سایت است. بنابراین برای دیده شدن و کسب رتبه بهتر در گوگل در قدم اول بهترین و مناسب ترین نام دامنه را انتخاب کنید.

 * نام خوب به راحتی در ذهن مخاطب جایگاه خواهد یافت و در خاطر خواهد ماند یعنی اورنس کردن آن نام  هزینه پایینی برای شما خواهد داشت.

 

* دامنه وب سایت خاص، شما را حرفه جلوه میدهد، خیلی از سایت ها هستند که زمانی برای پیداکردن یک نام خاص صرف نمی کنند و از دامنه وبسایتشان کاملا پیداست که این سایت یک سایت درجه دو است یا حتی بعضی نامها پیام فیک بودن یا زرد بودن به مخاطبان آن سایت می دهد. درصورتی که یک نام خاص، زیبا و روان میتواند معجزه ای در جذب مخاطب باشد.

اسم سایت

انتخاب اسم سایت

شروع انتخاب نام از کجاست؟

انتخاب اسم سایت ابتدایی ترین قدم در راه اندازی کسب و کار آنلاین است. اصلاً دامنه چیست؟ دامنه در واقع همان نام اینترنتی کسب و کار شما در دنیای مجازی و فضای ابری است مانند سردر یا تابلوی یک فروشگاه هست تقریبا اولین چیزی است که دیده میشود. معمولا همه برای انتخاب نام دامنه ابتدا به نام برند یا بیزینس خود توجه می کنند سپس متناسب با حوزه فعالیت خود نامی خاص و با مفهوم انتخاب می کنند. انتخاب دامنه خوب و مناسب روی تکنیک های سئو بسیار موثر است. بنابراین از بین میلیون ها دامنه با پسوند های مختلف چگونه یک دامنه ای متناسب با کسب و کار خود پیدا کنیم؟ 

دامنه چه نقشی در موفقیت کسب و کار آنلاین دارد؟

انتخاب اسم سایت روی عوامل مختلف تاثیر گذار است و دلایل متعددی برای اهمیت این موضوع وجود دارد. چنانچه نام دامنه خاص و به یاد ماندنی انتخاب شود در ذهن مخاطب جایگاه بهتری پیدا می کند. مرتبط بودن نام برند و نام دامنه تاثیر مثبت بسیاری روی احساسات مشتریان دارد. برخی نام ها به بازدید کننده انگیزه جستجو در سایت را می دهد. به طوری که حتی نسبت به خرید محصول نیز ترغیب می شود. بنابراین تاثیر نام دامنه خاص روی رونق کسب و کار را نادیده نگیرید.

 

لیست دامنه های خاص

قابل واگذاری سریع، همراه لوگو و هویت برند
اسم سایت

دامنه خاص

خصوصیات یک دامنه خوب

 

·       انتخاب پسوند مناسب: پسوند اولین مورد قابل توجه در نام دامنه است. ما به شما انتخاب پسوندهای معتبر مانند .com را توصیه می کنیم. چرا که این پسوند از محبوب ترین و شناخته شده ترین پسوند ها در دنیای وب است و اکثر مردم با آن آشنا هستند. پس اگر تمایل به ثبت دامنه بین المللی را دارید پسوند دات کام مناسب ترین پسوند برای کسب و کار شما خواهد بود. اما اگر قصد ثبت پسوند ملی با قیمت مقرون به صرفه تر را دارید .ir محبوب ترین پسوند ملی ایرانی است. لازم به ذکر است که هزینه ثبت دامنه ملی همچون آی آر بسیار ارزان تر از هزینه ثبت دامنه بین المللی است.

 

·        انتخاب نام کوتاه: هر چقدر نام دامنه کوتاه تر، زیباتر و به یاد ماندنی تر خواهد بود. نام دامنه باید ضمن تلفظ راحت نوشتار راحت نیز داشته باشد.

 

·        مرتبط با موضوع سایت: تطابق بین موضوع سایت و نام دامنه ارتباط مشتریان با سایت را بیشتر می کند و گزینه خوبی برای کسب و کارهای مارکتینگ محور هست ولی ممکن است در آینده محدودیت برای شما ایجاد کند.

 

·        نا مرتبط با موضوع سایت: عدم تطابق بین موضوع سایت و نام دامنه کنجکاوی و استقلال کسب و کار را بیشتر می کند و گزینه خوبی برای کسب و کارهای برندینگ محور هست و محدودیتی برای رشد احتمالی آنده بوجود نمی آورد مانند آمازون.

 

·        نام دامنه انتخابی شما چند هجی نباشد: یعنی چندین حالت مختلف هجی نشود. چرا که با هجی های مختلف کاربر ممکن است دچار اشتباه تایپی شود.

 

·        عدم استفاده از اعداد و کاراکترهای اضافی: همانطور که می دانید تعداد رقبا در هر زمینه بسیار زیاد است و مطمئناً در انتخاب نام دامنه به مشکل برمی خورید. اما شما بهتر است به منظور متفاوت بودن از سایر نام ها از اعداد استفاده نکنید. چرا که جز خصوصیات یک دامنه نامناسب شمرده می شود.

 

·        درج کلمات کلیدی در نام دامین: درج کلمات کلیدی در نام دامین موجب سبقت وب سایت شما از سایر رقبا می شود. با این کار افراد پیش از ورود به وب سایت شما از حوزه فعالیت شما مطلع می شوند. همچنین بهینه سازی سئوی سایت بسیار راحت تر خواهد بود.

 

·        یکی بودن نام برند و نام دامین: بسیار عالی است چون با این کار برندسازی کسب و کار شما شخصی سازی می شود.

 

·        انتخاب نام دامنه خاص: منحصر به فرد بودن نام دامین موجب افزایش اعتبار نام تجاری کسب و کار شما خواهد شد.

اسم سایت

 

اشتباهات رایج در انتخاب نام دامنه

آشنایی با تکنیک های انتخاب اسم سایت، شما را از انجام اشتباهات رایج باز میدارد. عدم انتخاب نام مناسب دامین، هویت اینترنتی کسب  و کار شما را خدشه دار خواهد کرد. انتخاب نام های طولانی و بی معنی، انتخاب نام دامنه با تلفظ سخت و پیچیده، به کار بردن اعداد و خطوط اضافه در دامین، انتخاب پسوند شناخته نشده و خرید دامنه های منقضی از اشتباهات رایج در انتخاب نام دامنه است. لازم به ذکر است که در هنگام خرید و ثبت دامنه، ۱۰ ساله ی آن را ثبت کنید. ثبت دامنه زیر ده سال به موتور جستجوگر غیر جدی بودن کسب و کار شما را نشان می دهد. اما اگر بالای دامین خود را به مدت ۱۰ سال ثبت کنید. به گوگل نشان می دهید که تا چه میزان در کار و حوزه فعالیت خود جدی هستید. پس از انتخاب نام دامنه حتما به همان نام در شبکه های اجتماعی اکانت ایجاد کنید تا افراد بتوانند در هر راه ارتباطی با نام دامین شما آشنا باشند.

پس از انتخاب اسم سایت و ثبت آن تاریخ انقضای آن را در جایی یادداشت کنید تا پیش از سررسید موعد نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

 

حواستان باشد که نام وب سایت را نمیتوانید تغییر دهید!

انتخاب نام برای وب سایت برای همیشه است. یعنی تغییر نام دامین عوارض متعددی داشته و بهتر است پس از ثبت هیچ تغییری روی آن انجام نشود. نقش دامنه در موفقیت کسب و کار امری مشهود و انکارناپذیر است. بنابراین در انتخاب و ثبت نام دامین بسیار دقت کنید. 

 

برای شروع کار چه باید کرد؟ 

  1. اگر کسب کارتان شخصی است پیشنهاد میکنیم با کمترین هزینه انجامش دهید. دانلود کتاب انتخاب نام طلایی و انجام گام به گام دستورالعمل ها به همراه (۱۴ تکنیک فوق العاده انتخاب نام ) میتواند شما را به نام مورد نظرتان برساند.
  2. نام های انتخابی خودتان را به برند اکسین ارسال نمایید و نظر تخصصی کارشناسان ما را درمورد آنها بدانید.
  3. درصورتی که کسب و کار شما شرکتی یا بین المللی است و نیاز به ثبت برند دارید شماره خود را وارد نمایید تا  کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

یا با این شماره ها در تماس باشید:

اسم سایت

فرم درخواست مشاوره (رایگان)

اسم سایت

مشاوره رایگان

اسم سایت

انتخاب اسم سایت در برنداکسین این روزها اگر از افراد سوال کنید که بیشتر خرید روزانه خود را به چه صورت انجام می دهند، متوجه پر طرفدار بودن خرید اینترنتی می شوید. همین موضوع هم سبب شده است که تعداد کسب و کارهای اینترنتی، خیلی بیشتر از مشاغل فیزیکی شود. از طرفی حتی آن دسته از افرادی که قبلا به صورت عادی مغازه یا شرکت حضوری داشتند هم، به فکر راه اندازی سایت فروشگاهی می افتند.

 

اما شاید این سوال پیش بیاید که در وهله اول برای راه اندازی سایت، به چه چیزی نیاز است؟ قطعا اولین مورد برای شروع کار آنلاین شاپ، انتخاب اسم سایت است. شاید با خود فکر کنید که انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی آسان است؛ اما باید بدانید که نیاز به رعایت اصول خاصی دارد که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

اهمیت انتخاب اسم مناسب برای بهتر دیده شدن سایت چقدر است؟

شاید بسیاری از افراد با خود بگویند که چرا انتخاب نام سایت، اهمیت زیادی برای سئو و بهتر دیده شدن آن فروشگاه دارد؟ چرا که می توانیم به راحتی هر نوع اسمی را برای سایت انتخاب کنیم و بیشتر بر سئوی مطالب موجود در آن تمزکز داشته باشیم. از طرفی مگر اصلا انتخاب نام سایت، تفاوتی با فروشگاه های فیزیکی دارد؟

برای پاسخ به این سوالات، بهتر است که موارد زیر را در خصوص اهمیت انتخاب اسم دامنه سایت بررسی کنید:

۱.نام سایت، نمایش دهنده هویت برند شما است.

در فروشگاه های فیزیکی، موارد مختلفی برای نمایش به مخاطب وجود دارد. مثلا افراد به طور مستقیم دکوراسیون مغازه و حتی تمامی محصولات را از نزدیک مشاهده می کنند. بنابراین آشنایی کلی با فروشگاه شما دارند.

اما در سایت فروشگاهی، اولین مورد برای نمایش کسب و کار شما، نام سایت است. افراد با دیدن نام دامنه سایت، تصمیم به مشاهده محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شما می گیرند. بنابراین اگر بتوانید اسم جذابی را برای سایت خود انتخاب کنید، میزان مشاهده سایت شما بالاتر می رود؛ در نتیجه به رتبه های اولیه گوگل دست پیدا می کنید.

۲. نام سایت به ماندگاری در ذهن مشتریان کمک می کند.

اگر می خواهید اسم برند شما به مدت طولانی در ذهن مشتریان قرار بگیرد، به دنبال اسم خاص و ماندگار باشید. امروزه اگر دقت کرده باشید، برخی از فروشگاه های اینترنتی با انتخاب مناسب اسم برای انلاین شاپ ارایشی، جای خود را در زندگی بسیاری از خانم ها و آقایان باز کرده اند.

۳. انتخاب نام سایت، روی سئو تاثیر مستقیم می گذارد.

یکی از اهمیت های اصلی انتخاب اسم برای سایت به صورت اصولی، تاثیر آن بر سئو است. اگر دامنه انتخابی شما ارتباط نزدیکی با کسب و کار داشته باشد یا کلمه کلیدی اصلی را در خود جای دهد، بیشتر به مخاطبان نمایش داده می شود. مثلا اگر در حوزه لباس زنانه فعالیت می کنید، با نام بردن لباس زنانه در اسم سایت برای آنلاین شاپ لباس، هر شخصی که این نام را جستجو کند، فروشگاه شما را مشاهده می کند.

تاثیر انتخاب نام سایت بر سئو

اصول انتخاب اسم سایت اینترنتی چیست؟

فرقی ندارد که شما  در چه زمینه ای فعالیت داشته باشید؛ چرا که در هر صورت، نیاز به انتخاب اسم برای آنلاین شاپ خود دارید. اما حتما توجه داشته باشید که نامگذاری اسم سایت فروشگاهی باید به صورت کاملا اصولی انجام شود. قطعا تنها سلیقه شخصی شما، به پیشرفت سایت فروشگاهی کمکی نمی کند. بنابراین اگر می خواهید نامی ماندگاری و استاندارد انتخاب کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱. اسم باید قابلیت خواندن و نوشتن آسان داشته باشد.

به زبان ساده، باید به دنبال دامنه رند باشید؛ البته به این معنا نیست که حروف موجود در اسم شبیه به هم باشد. در واقع منظور از رند بودن، بی دردسر بودن تایپ و خواندن اسم پیشنهادی برای انلاین شاپ است.

تلفظ نام سایت باید به صورت آسان انجام شود و تمامی افراد بتوانند آن را به راحتی در موتور جستجو، بنویسند. توجه کنید که استفاده از نام های خیلی عجیب و غریب هم کمک به جذب مشتری نمی کند. بنابراین به دنبال اسم های روان و ساده باشید.

۲. اسم سایت باید کوتاه باشد.

دقت داشته باشید که نام دامنه انتخابی شما، نباید خیلی بلند و طولانی باشد. بهترین شرایط برای انتخاب نام سایت، نهایتا ۱۴ کاراکتر است؛ در غیر این صورت، امکان به خاطر سپردن آن برای کاربران سخت می شود.

 البته توجه کنید که تا حد امکان، پیشنهاد اسم برای انلاین شاپ را به صورت مخفف استفاده نکنید؛ چرا که بیشتر نام های مخفف، معنی خاصی را به مخاطب القا نمی کند.

۳. به دنبال اسم های خلاقانه باشید.

به این فکر کنید که افراد زیادی قبل از شما، کلمات معمولی موجود در فرهنگ لغت را برای سایت فروشگاهی خود انتخاب کرده اند؛ بنابراین قبل از این که با عدم تایید نام پیشنهادی خود مواجه شوید، نامی خلاقانه را پیدا کنید. خلاقیت داشتن در انتخاب اسم سایت فروشگاهی، به پیشرفت برندینگ شما کمک بزرگی می کند.

 از طرفی جدای از اعتبار برند، شما را از دردسر تکراری بودن نام دامنه هم راحت می کند. پیشنهاد می کنیم که با توجه به نوع کسب و کار خود، بیشتر در فرهنگ لغت جستجو کنید. همچنین می توانید اسامی حیوانات، اشیاء، گل ها یا کلمات نوستالژیک را هم به کار بگیرید.

در حال حاضر بسیاری از افراد، از کلمات لاتین به عنوان اسم برای آنلاین شاپ اکسسوری یا دیگر زمینه ها هم کمک می گیرند. البته باید توجه کنید که حتما از نام های معنادار لاتین استفاده کنید.

۴. اسم انتخابی شما باید برند ایجاد کند.

حتما شما هم قصد ادامه فعالیت در سال های طولانی را دارید؛ از همین رو باید از همین ابتدای کار، بهترین ایده برای انتخاب اسم سایت را پیدا کنید. اگر نتوانید برندی منحصر به فرد و خاص را ایجاد کنید، قطعا در بین رقیبان خود هم به مشکل برخورد می کنید و در نهایت، فراموش می شوید. بنابراین حتی اگر در این زمینه تخصص کامل ندارید، حتما از مشاور برندینگ کمک بگیرید؛ چرا که قطعا در آینده کاری شما تاثیر مثبت یا منفی می گذارد.

۵. از پسوند های رایج استفاده کنید.

اکثر کاربرهای عادی، نام سایت های مختلف را به طور خودکار، به همراه پسوند های معمولی com  یا ir در موتور جستجو تایپ می کنند. بنابراین قطعا با پسوند های جدید مانند net و info آشنایی ندارند.

 بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای پسوند های غیر معمول، از مدل های قدیمی تر استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که پسوند com، بهترین انتخاب برای دامنه سایت است؛ چرا که اگر حتی افراد اسم سایت را در کامپیوتر و گوشی همراه به تنهایی تایپ کنند، موتور جستجو به طور خودکار پسوند com را اعمال می کند.

۶. نام سایت باید قابلت گسترش داشته باشید.

شاید در حال حاضر به دنبال اسم برای آنلاین شاپ لباس زنانه هستید؛ اما در آینده می خواهید حوزه فعالیت خود را به فروش لباس مردانه و بچگانه هم گسترش دهید. بنابراین باید توجه داشته باشید که اسم کلی تری را روی سایت خود بگذارید.

از طرفی موضوع دیگر هم، انتخاب اسم بر اساس منطقه یا شهر خاصی است. پیشنهاد می کنیم که در صورت تمایل به گسترش کسب و کار در آینده، خود را محدود به محل خاصی نکنید.

۷. از خط تیره و اعداد در اسم سایت استفاده نکنید.

برخی از افراد برای منحصر به فرد کردن اسم سایت، به فکر استفاده از خط تیره در بین کلمات موجود در دامنه سایت می افتند.؛ اما وجود خط تیره در اسم برای انلاین شاپ لباس یا دیگر سایت ها، کاملا اشتباه است. قطعا همه کاربران نمی توانند خط تیره و اعداد موجود در نام دامنه را در ذهن خود حفظ کنند. از طرفی ممکن است که فروشگاه های دیگر، نام انتخابی شما را بدون خط تیره قبلا برای سایت خود استفاده کرده باشند؛ بنابراین با دست خود، مشتریان را به فروشگاه های دیگر معرفی می کنید.

۸. نام انتخابی شما باید نوشتاری واحد داشته باشد.

در انتخاب اسم برای سایت آموزشی یا دیگر سایت ها، به دنبال اسمی باشید که تنها به یک صورت نوشته شود. برخی از کلمات به صورت لاتین، در چند شکل مختلف نوشته می شوند؛ از همین رو هر کاربر، آن را به شکل دلخواه خود تایپ می کنند. در نتیجه مشتریان، به جای سایت شما، به سایت های دیگر منتقل می شوند.

مراحل انتخاب اسم برای آنلاین شاپ چیست؟

انتخاب اسم سایت برای آنلاین شاپ

 پس از این که با اصول انتخاب اسم سایت ثبت احوال یا دیگر کسب و کار ها آشنا شدید، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. البته توجه کنید که ابزارهای خاصی هم برای این کار وجود دارد؛ اما به عنوان راه اصلی برای انتخاب اسم شناخته نمی شود:

۱.فعالیت رقیبان در زیر نظر بگیرید.

برای آن که بتوانید خلاق تر فکر کنید، نام سایت های رقیبان خود را بررسی کنید و به دنبال اسمی جدید تر و خاص تر برای کسب و کار خود باشید. توجه داشته باشید که برای انتخاب اسم برند هنری، حتما به دنبال شاخه های مختلفی از هنر باشید.

۲. گلچینی از کلمات پیشنهادی را تهیه کنید.

با توجه به نظر اطرافیان و جستجو در فرهنگ لغت، تعدادی از کلمات را برای اسم سایت فروشگاهی خود یادداشت کنید. توجه کنید که این کلمات را از دسته های مختلف موجود در اطراف خود برگزینید. همچنین حتی کلمات انتزاعی و خوش آوا هم می توانند به عنوان اسم پیشنهادی انتخاب شوند.

۳. ترکیبی از کلمات را ایجاد کنید.

پس از جمع آوری تمامی کلمات مرتبط با کسب و کار، زمان انتخاب اسم سایت موبایل یا دیگر فروشگاه ها فرا می رسد. پیشنهاد می کنیم که برای خلق نام جدید و خلاقانه، کلمات را با یکدیگر ترکیب کنید و کلمه ای جدید و منحصر به فرد بسازید.

۴. از موجود بودن دامنه مطمئن شوید.

قطعا مهمترین مرحله انتخاب اسم برای سایت گردشگری یا دیگر آنلاین شاپ ها، اطمینان از آزاد بودن دامنه مربوط به آن است؛ چرا که اگر شخص دیگری نام را انتخاب کرده باشد، امکان استفاده از آن برای شما وجود ندارد. سایت های خاصی برای اطمینان از آزاد بودن دامنه سایت وجود دارد. بنابراین حتما برای این کار اقدام کنید.

۵. هزینه ثبت دامنه را پرداخت کنید.

در این قسمت، پس از آزمایش آزاد بودن دامنه، باید کادرهای مربوط به ثبت دامنه در سایت را تکیمل کنید و هزینه تعیین شده را پرداخت کنید. همچنین لازم به ذکر است که با پرداخت هزینه، دامنه سایت تنها برای سایت شما ثبت می شود. بنابراین اگر فروشگاه های دیگر قصد استفاده از این نام را داشته باشند، شما می توانید از آن ها شکایت کنید.

آسان ترین راه برای انتخاب سایت چیست؟

بسیاری از افراد با مطالعه اصول و مراحل راهنمای انتخاب اسم سایت، به فکر راه آسان تری برای این کار هستند؛ چرا که قطعا زمان زیادی را باید برای تعیین اسم مناسب صرف کنید. البته ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که به شما کمک می کنند؛ اما باید بدانید که در این گونه ابزارها، احتمال خطا خیلی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که از راه عادی به دنبال اسم سایت باشید.

البته ناگفته نماند که راهی آسان تر هم برای این کار وجود دارد. شما می توانید با اطمینان به شرکت های مشاوره برندینگ از جمله برنداکسین، برای خرید برند آماده اقدام کنید. این گونه تنها با پرداخت هزینه معقول، برندی آماده را دریافت می کنید. از همین رو دیگر دردسرهای انتخاب اسم و دیگر مسائل مربوط به آن را ندارید.

همچنین باید بگوییم که حتی اگر تمایل به خرید برند آماده هم ندارید، مشاوران متخصص در وبسایت برنداکسین، به شما در انتخاب اسم مورد نظر خود کمک می کنند.

جان کلام

برای ان دسته از کسب و کارهایی که به دنبال آینده ای ماندگار و موفق هستند، انتخاب اسم برای برند چالش بزرگی است؛ چرا که نام سایت، چیزی نیست که به راحتی و در هر زمان قابل تغییر باشد. بنابراین اگر می خواهید از همان ابتدای فعالیت، خود را در ذهن مشتریان ماندگار جلوه دهید، به دنبال اسم اصولی برای برند خود باشید. ما در وبسایت برنداکسین، این اطمینان را به شما می دهیم که تا آخرین مراحل انتخاب نام برای آنلاین شاپ، در کنار شما باشیم.

ادامه مطلب